Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 21 juni 2011

Rabarber- och jordgubbspaj med vit choklad

Denna pajen blir underbart god och passar bra nu när det finns gott om både rabarber och jordgubbar. Den vita chokladen ger pajen det där lilla extra, den är inte jätte framträdande men det märks att det är något av intresse för smaklökarna. Pajen är rätt söt så dra ner på sockret till rabarberna och jordgubbarna om du vill ha en lite syrligare paj.


150 g smör
3 dl mjöl
1 dl socker
2 msk kallt vatten

ca 3 rabarber (medelstora)
3 dl skivade jordgubbar
ca ½ dl socker
1 msk potatismjöl

50-75 g vit choklad

Sätt ugnen på 225 grader. Kör smör, mjöl och socker i en matberedare (el nyp ihop för hand), tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop. Lägg i kylen ca 30 min. Dela degen och tryck ut den ena halvan i en pajform. Grädda 6-7 min.

Ansa rabarberna, skär i små bitar. Snoppa, skölj och skiva jordgubbarna. Hacka chokladen. Blanda rabarber och jordgubbar och häll i dem i pajformen, strö över chokladen och smula slutligen över resterande deg. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 20 min.

Servera pajen med vaniljsås, vaniljvisp eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar