Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 24 juni 2011

Jordgubbspassion

Denna drink fick jag för något år sedan på en mycket härlig bar som serverar fantastiska drinkar. Så när jag nu hade några passionsfrukter som höll på att springa ifrån mig så kom jag på drinken. Jag har alltid lite jordgubbar i frysen och oftast lime i fruktkorgen så det var bara att börja experimentera. Då jag hade rabarbersirap i kylskåpet tog jag det i stället för sockerlag. Drinken blev precis som jag kommer ihåg den.
Den går också alldeles utmärkt att göra utan rom så det blir en alkoholfri variant.



150 g frusna jordgubbar
8-10 cl ljus rom
½ lime
2 msk rabarbersirap (alt. sockerlag)

2 passionsfrukter
fruktsoda
is
jordgubbar för dekoration

Häll jordgubbar, rom, pressad limesaft och sirap i en blender. Kör drinken tills den är slät. Häll upp i två glas. Gröp ur passionsfrukterna och häll i det i drinkarna, blanda om. Fyll på med is (minst 4 isbitar i vart glas) och toppa med en skvätt fruktsoda. Garnera med tunt skurna jordgubbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar