Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 3 juli 2011

Svampbruschetta på sommarkantareller

Nu har de efterlängtade sommarkantarellerna kommit, så ut och leta! Kanske kan du också njuta av en god svampbruschetta en dag i veckan. Detta underbara receptet har jag tagit från en Buffé-tidning.

Jag tycker det är underbart att gå i skogen och leta svamp och än mer fantastiskt är det när man hittar skogens bästa svamp. Enligt mig är det den gula kantarellen som ligger högst på topplistan. Nog för att det går an med både trattkantareller, Karl Johan, taggsvamp eller kanske någon annan sort, men får jag välja så lämnar jag alla dessa andra svampar och njuter av mina gula kantareller.

Jag var ute i skogen i veckan och lyckligtvis hitta jag ett litet fält av de fina gula kantarellerna. Det var precis när jag och mitt sällskap hade givit upp hoppet som vi skymtade ett gult fält utmed stigen, underbart! Så i helgen blev det svamp till både förrätt, huvudrätt och till söndagskvällsmackan. :) Jag ska gå ut igen i veckan och se om jag kan ha tur och hitta fler av dessa godingar.


4 st bruschetta

300 g kantareller
½ rödlök
1 vitlöksklyfta
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
4 skivor prosciutto 
4 skivor franskt lantbröd el liknande
ca 3 kvistar basilika
smör

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg skinkan på en plåt med bakplåtspapper. Sätt dem i ugnen tills de blir knapriga, ca 7 min. Dela svampen i mindre bitar (behövs inte om de är små). Hacka löken och vitlöken. Stek allt i smör. Smaka av med salt och peppar. Stek brödskivorna i lite smör så de får fin färg. Skär basilikan i strimlor. Häll på svampmixen, lägg på en skiva skinka och toppa med strimlad färsk basilika. Servera med pärltomater.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar