Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 5 juni 2011

Mojito

Mojito hör till sommaren. Limen och myntan passar bra ihop och det ger en frisk smak en varm sommarkväll. Jag använder inte sodavatten till min Mojito då jag inte tycker den salta smaken i sodavattnet gör sig så bra i Mojiton. I ställer väljer jag vanligt bubbelvatten, tonic water eller fruktsoda. Vill man inte bara dricka den klassiska Mojiton kan den varieras med t.ex. smaker av hallon, fläder eller rabarber.

Mynta är smidigt att ha i en kruka hemma i trädgården eller på balkongen under sommaren. Då finns det alltid lite mynta till hands om man vill göra en Mojito. Myntan är lätt att odla och den växer så det knakar. Vill man inte att den ska sprida sig så är det säkrast att ha den i en kruka.
Det finns olika sorters mynta så lukta och smaka gärna på den innan du använder den. Vissa myntasorter ger knappt någon smak medan en annan sort kan smaka som en hel halstablett om man bara tar en liten bit blad (Pepparmynta).


1 drink
4-6 cl ljus rom
4 cl sockerlag (se nedan)
½ lime
10-15 myntablad
is
tonic water, fruktsoda el vanligt bubbelvatten

Dela limen i klyftor. Lägg lime, mynta, sockerlag och rom i ett glas och muddla (mosa med en muddler) det, man kan också hälla det i en mortel och stöta det. Fyll på glaset med is och soda/vatten.. Garnera med en kvist mynta.

Sockerlag
1 del vatten
2 delar socker

Koka upp och låt därefter svalna. Rör så allt socker löser sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar