Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 24 april 2011

Risonisallad med grillad fläskytterfile och tzatziki

Risoni är en rolig pasta tycker jag. Formen, som är som riskorn, gör verkligen att pastan smakar annorlunda, eller så blir smaklökarna helt enkelt lurade :). Detta är en mycket god sallad med risoni, grillad halomi och grönsaker.


Salladen serveras här till chipotlemarinerat grillat kött och med tzatziki till, det är absolut en sommarhöjdare.








Förbered inför grillningen av köttet:

4 pers
ca 800 g fläskytterfilé


Putsa filén. Lägg den i marinad och låt ligga medan du sätter igång grillen och låter den få ordentlig glöd. Grilla till innertemperaturen är 70 grader. Vira in köttet i folie och låt vila 5 min.



Risonisallad, ca 4 port

3 dl risoni
2 paprikor (röd och gul)
1 squash
2 st halomi
2 msk olja
2 msk citronsaft
½ tsk salt
ca 1 krm peppar



 Koka risonin enligt anvisningar. Blanda olja, citronsaft, salt och peppar. Blanda allt i en skål. Skär halomi och grönsaker i stora bitar, grilla dem så de får fin färg. Pensla gärna även grönsakerna med lite marinad under grillningen. Skär halomin och grönsakerna i mindre bitar och blanda i dem i risonin.

Servera köttet och salladen med tzatziki.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar