Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 27 april 2011

Grön sparrissoppa

Detta är en god sparrissoppa att servera till förrätt när man får fint besök. Den görs på gröna sparris men det går även att göra den på både vit och grön sparris, koka bara den vita sparrisen (som ofta är tjockare) ett par minuter längre än den gröna. Sparrisen ska skalas och det är lite trixigt, men lägg sparrisen på ett plant underlag medan du skalar så går det lättare. Soppan går bra att göra i förväg och bara värma på.

Den svenska sparrissäsongen börjar i slutet på april eller början på maj och pågår ungefär fram till midsommar (källa: ICA). Därför tyckte jag det var lämpligt att lägga ut detta recept nu när vi snart kan hitta svensk sparris i butikerna, om man inte har egen skörd att hämta förstås.

Sparrissoppan blir mitt bidrag till månadens utmaning på Kalasgott med temat vårkänslor.





4 små port.

500 g grön sparris
3 schalottenlökar
1 chicken fond du chef
2 ½ dl vatten
2 ½ dl grädde
½ dl vitt vin
salt och svartpeppar

Sätt på vatten medan du skalar sparrisen. Skär sparrisen i små bitar, salta vattnet och koka sparrisen ca 3 min, häll av vattnet. Fräs löken utan att den får färg i en kastrull. Tillsätt vatten, grädde, vin och fond och låt koka upp. Häll i sparrisen (spara knopparna) och låt koka 10 min. Mixa soppan och smaka av med salt och peppar. Garnera med sparrisknopparna och servera med ett gott bröd till eller kanske ett parmesanchips.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar