Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 23 april 2011

Påskbrunch

Tänk vilket fantastiskt Påskväder vi har fått. Det passade perfekt till Påskbrunchen vi hade idag. Lite oplanerat var det men det blev i alla fall en hel del tillbehör.

Brunchen bestod av sillar, lax, ägg och lite engelsk frukosttillbehör i form av bacon, äggröra och vita bönor. Därtill min klassiska jordgubbssmoothie och amerikanska pannkakor med bär och lönnsirap. Därtill kaffe och juice förstås.



Äggröra, 2 pers

3 ägg
1 msk grädde
salt och svartpeppar

Vispa ihop allt. Stek och rör om. Tag av äggen från plattan innan de hunnit stelna helt, så de får en krämig konsistens.


Amerikanska pannkakor med banan, ca 6 st

2 små ägg
125 g ricottaost
1 1/4 dl mjölk
1 1/4 dl mjöl
½ tsk bakpulver
1 liten nypa salt
1 banan

lönnsirap
bär (färska eller tinade frysta)

Blanda ricotta, äggulor och mjölk. Blanda de torra ingredienserna och blanda i smeten. Vispa äggvitorna pösigt, vänd i dem försiktigt i smeten. Skiva bananerna och blanda i dem. Stek pannkakorna i smör på medelvärme (ca 2 rågade skedar smet per pannkaka). Servera med lönnsirap och bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar