Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 29 april 2011

Ananas- och mangosoppa med vaniljkesella

En soppa är en perfekt avslutning på en god middag, inte så mastigt men väldigt gott. När jag åt den här soppan fick jag minnen från barndomstiderna, då jag vid några enstaka tillfällen åt Ananassplitt. Det var nämligen inte min favoritglass, det fanns många andra glassar jag tyckte bättre om och man var ju tvungen att välja (men den var ändå god). Jag tycker den här soppan blev himla god, och det är härligt när den ger lite nostalgi på köpet.

Apropå gamla glassar så vill jag tipsa om lite glassnostalgi, gå in på GBs nostalgisida och titta på glassar från förr...


4 små portioner

1 ananas
1 mango
1 dl kallt vatten
1 del apelsinjuice
1 lime

Vaniljkesella:
2 äggula
3 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl kesella

Soppa: Skala ananasen och skär bort den hårda mittdelen, skär bort skalet på mangon. Dela ananas och mango i bitar. Mixa frukten och vätskan i en blender, pressa i limen.
Vaniljkesella: Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt vaniljsocker. Vänd ner kesellan i äggsmeten.
Ställ både soppan och kesellan kallt en timme innan servering.

1 kommentar: