Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 6 mars 2011

Äkta vaniljsocker

Det är inte lätta att veta om det är äkta vaniljsocker man köper eller om det finns andra smakförstärkande tillsatser i det, så som murken gran eller något annat. I och för sig är ju gran också naturligt men kanske inte det man tänker sig att man ska köpa...
Ett bra sätt att veta att det verkligen är äkta vaniljsocker det är att göra det själv och till på köpet tar man vara på de vaniljstänger som annars skulle kastats efter att innanmätet använts. Dessutom tycker jag smaken på detta vaniljsockret är mycket mjukare än smaken på köpt vaniljsocker.



1 dl socker
1 torkad vaniljstång

Mixa i 5-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar