Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 21 april 2015

Crème brûlée med lakrits

Crème brûlée och lakrits, en perfekt kombination och en delikat avslutning på en god middag. Brûléen görs smidigt en dag i förväg men bränn av sockret precis innan servering. Önskas ett tjockare lager av socker ovanpå kan man bränna av socker i två omgångar.


4 små portioner

1,5 dl vispgrädde
1 dl mjölk (3%)
35 g socker
1/2 vaniljstång
1-2 tsk lakritspulver
3 äggulor

Skrapa ur vaniljstången. Blanda grädde, mjölk, vaniljfrön och stång samt lakritspulvret i en kastrull. Koka upp och låt sjuda ett par minuter under omrörning. Tag upp vaniljstången. Vispa upp äggulorna, häll i gräddblandningen, lite i taget, under flitig omrörning. Häll smeten i formar, ställ formarna i en större form eller i en långpanna, fyll formen/långpannan med hett vatten (ca 2 cm). Grädda i ugnen på 150 grader i ca 50 min.
När brûléen är klar ställ den svalt över natten eller i några timmar.
Innan servering: strö socker över brûléen, bränn av med en brännare eller i några minuter i ugnen (på grill).

Lakritspulver och rålakrits kan man köpa i bland annat delikatessbutiker som säljer kaffe, te, choklad m.m. eller på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar