Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 9 april 2014

Rosa mazarinkaka à la Peach Melba

Mazarinkaka, persikor, hallon och alldeles, alldeles rosa!
Receptet kommer från Allt om Mat.

500 g mandelmassa
200 g mjukt smör
½ dl socker
5 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 ½ dl mjöl
½ tsk bakpulver
2 persikor
100 g hallon

Glasyr:
3 dl florsocker
1 ½ msk vatten
1 msk passerade hallon (ca 25 g hallon före passering)

Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan och blanda med smöret. Tillsätt socker, ägg, vaniljsocker och mjöl blandat med bakpulver. Rör till en jämn smet. (Blandningen kan göras i en matberedare om så önskas, då behöver inte mandelmassan rivas innan utan den körs direkt i matberedaren med smöret.) Häll smeten i en smord och brödad form med löstagbar kant (24 cm i diameter).

Kärna ur och skär persikorna i bitar. Tryck ner persikor och hallon i smeten. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 50 min. Låt kakan stå kvar i formen ca 5 min innan den lossas och får kallna på galler.

Glasyr: Passera 25 g hallon genom en finmaskig sil. Kasta bort kärnorna. Blanda florsocker, vatten och 1 msk passerade hallon och rör till en slät glasyr. Bred glasyren över kakan och låt stelna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar