Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 19 juni 2013

Flädersaft

Nu har flädern börjat blomma och det är dags att göra flädersaft inför sommaren och det kommande året. Jag brukar göra en sats traditionell flädersaft och en sats med fläder- och rabarbersaft varje år. Saften fryser jag in i glassburkar, då kan man blanda saft direkt av den frysta saften och få riktigt kall, svalkande saft. Perfekt till heta sommardagar!

 Till fläder- och rabarbersaften byter jag ut 3 el 2 citroner mot rabarberstjälkar.


30 klasar fläderblommor
3 citroner
1,5 l vatten
1,5 kg socker
50 g citronsyra

Koka upp vatten och socker, rör tills sockret löst sig. Rör ner citronsyran. Skölj blommor och citroner och skär citronerna i skivor. Varva blommor och citronskivor i en stor bunke el. gryta, häll över sockerlagen. Ställ svalt 3-4 dagar. Sila genom en saftduk och häll på rena flaskor eller i burkar som ställs i frysen.

1 kommentar: