Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 19 maj 2013

Choklad- och lakritstryffel

Dessa tryfflar har en mild smak av både choklad och lakrits. Rullas de i kakao blir det mer chokladsmak på tryfflarna och rullas de i socker kommer lakritssmaken fram lite mer.

I de här tryfflarna har jag använt fint pulver av lakrits. Lakrits finns t.ex. som fint pulver eller granulat och det går att få tag på i t.ex. kaffebutiker eller på nätet. Jag har sett att man i vissa recept använder krossade turkisk peppar-karameller så lakritspulvret kan säkert ersättas med det, jag har dock inte själv testat detta. Jag tror man behöver öka mängden pulver något om man tar turkisk peppar i stället, smaka på smeten och prova dig fram.


200 g vit choklad
75 g mörk choklad
1 dl grädde
½ msk honung
1 msk fint lakritspulver

kakao eller socker att rulla i

Hacka chokladen. Lägg choklad och lakritspulver i en skål. Värm grädde och honung tills första bubblan visar sig. Häll den varma gräddblandningen över chokladen och rör tills chokladen smält. Ställ i kylen några timmar så tryffelsmeten blir hård, gärna över natten. Rulla till bollar och rulla dem i kakao eller socker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar