Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 22 maj 2013

Syren- och rabarbersaft

Syrenblommorna är fantastiska tycker jag. Underbara på buskarna där de ger mycket färg, fina att sätta in på bordet, fina att frysa in i iskuber och dekorera drinken med och goda att göra saft på. Snart är syrentiderna här så passa då på att göra en sats saft inför sommaren. Den syrensaft jag tycker är bäst är då den blandas med rabarber och citron, detta är mitt recept.


40-50 klasar syrenblommor
3 medelstora rabarberstjälkar
2 citroner
2 kg socker
2 liter vatten
50 g citronsyra

Skölj blommorna och plocka av dem från stjälken. Skölj rabarberstjälkarna och citronerna. Skär dem i bitar och varva blommor med rabarber och citron i en stor bunke el gryta. Koka upp vatten och socker och rör tills sockret löst sig, blanda i citronsyran och häll det över blomblandningen. Låt saften stå svalt i ca 5 dagar. Sila genom saftduk och häll upp på väl rengjorda flaskor eller i burkar som kan frysas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar