Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 8 maj 2013

Blåbärsrutor

Längta efter sommaren med en kopp kaffe och dessa goda blåbärsrutor.
Har du inga blåbär så testa rutorna med äpple och kanel eller äpple och ingefära i stället.


250 g smör
3 dl socker
4 ägg
3/4 dl mjölk
5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
ca 5 dl blåbär

1 msk potatismjöl

Smulor:
100 g mjukt smör
3 dl havregryn
1 ½ dl mjöl
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret. Vispa smör och socker pösigt, tillsätt ett ägg i taget och sen mjölken. Tillsätt slutligen mjöl och vaniljsocker och sist bakpulver. Smöra och bröda en långpanna med bakplåtspapper i botten, häll smeten i långpannan och bred ut den.
Nyp ihop ingredienserna till smulorna.
Blanda blåbären med potatismjölet och strö dem över smeten. Strö slutligen smulorna över kakan. Grädda i 175 grader i 30-40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar