Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 8 mars 2013

Syltrutor

Syltrutor passar bra till kaffet på helgen. Men akta, det kan slinka ner både en och två och... ja, goda är de!

Receptet kommer från Sju sorters kakor.



4 ½ dl mjöl
1 ½ dl socker
1 msk bakpulver
150 g smör
1 ägg

2 dl lingonsylt

Strössel:
1 ½ dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjöl, socker och bakpulver i en skål. Finfördela smöret i mjölblandningen och tillsätt ägget, blanda samman. Tryck ut degen i en långpanna, ca 20x30 cm. Bred ut lingonsylten på kakan.
Strössel: Blanda havregryn, socker och vaniljsocker. Smält smöret och blanda i det i havregrynsblandningen. Strö över kakan.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Låt svalna och skär i fyrkanter.

1 kommentar: