Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 15 januari 2013

Morotskaka

Morotskakan introduserades för mig under studietiden (hade aldrig hört talas om kakan förut) och jag kommer ihåg att jag tyckte det lät så himla konstigt att ha morötter i kakan och jag hade inga direkta förhoppningar på smaken... Men så god kaka det var!

Det här receptet har jag fått från två norrländska vänner och det är den bästa morotskaka jag hittills smakat. Kakan går utmärkt att frysa.

Detta är mitt bidrag till månadens sötsak - mjuka kakor.


2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl olja
3 dl rivna morötter
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver

Glasyr:
50 g mjukt smör
100 g Philadelphiaost
4 dl florsocker
2 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. 
Riv morötterna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt övriga ingredienser (sist bakpulvret och bikarbonaten) och blanda samman. Grädda kakan 35-40 min. Låt svalna.

Rör ihop ingredienserna till glasyren och bred på den på kakan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar