Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 22 december 2012

Fisksoppa med saffran

Detta är en lite krämig fisksoppa kryddad med saffran, basilika och timjan. Grundreceptet hittade jag på Tasteline, men som vanligt har jag ändrat om lite i ingredienslistan.

Soppa kan passa bra i juletider då det annars äts mycket tung julmat, och då passar det också bra med en soppa kryddad med saffran.

ca 6 port

1 purjolök
1 vitlöksklyfta
2 morötter
5 potatis
1 påse saffran
1 tsk basilika
1 tsk timjan
1,5 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 msk hummerfond
2 msk fiskfond
1 flaska matlagningsvin (33 cl)
5 dl vatten
2,5 dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
400 g vit fisk
300 g lax
150-175g skalade räkor

Hacka purjolök och vitlök och stek dem i smör utan att de tar färg. Tillsätt kryddor, vatten, vin, grädde och crème fraiche och låt koka upp. Skala och skär morötter och potatis i bitar, lägg dem i soppan och låt koka 10 min. Skär fisken i kuber och lägg i dem i soppan. Koka ytterliga 5-10 min, el till fisken är färdigkokt. Servera med ett gott bröd.

1 kommentar: