Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 10 augusti 2012

Virgin hallonmojito

Detta är en väldigt god alkoholfri drink, men det går även att lägga till rom för den som vill ha en alkoholhaltig drink. Anpassa mängden sockerlag efter hur syrlig el söt du vill ha drinken och vill du ha en alkoholhaltig drink så tillsätta 4 cl ljus rom.

Den här drinken har blivit sommarens favorit bland de alkoholfria drinkarna och den är uppe och knuffas i toppen även som alkoholhaltigt alternativ.



½ lime
ca 15 myntablad
ca 8 hallom
2-4 cl sockerlag
fruktsoda el sockerdricka
2-4 isbitar

Dela limen i klyftor. Lägg lime, mynta och sockerlag i ett glas och muddla det (mosa med en muddler), man kan också hälla det i en mortel och stöta det. Lägg i hallonen och muddla lite till. Fyll på glaset med is och fruktsoda/sockerdricka.. Garnera ev. med lite mynta och ett hallon.

Sockerlag
1 del vatten
2 delar socker

Koka upp och låt därefter svalna. Rör så allt socker löser sig.

1 kommentar: