Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 24 augusti 2012

Kaiserschmarrn, österrikisk pannkaka


Kaiserschmarrn är en österrikisk pannkaka som liknar amerikanska pannkakor fast i sönderhackad form och som ofta serveras med plommonkompott.

När min familj var i Österrike och åkte skidor för många år sedan varierade vi barn vår kost huvudsakligen mellan spagetti med köttfärssås, pommes frites med korv, Wienerschnitzel och kaiserschmarrn. Så när jag tänker på denna österrikiska pannkaka är jag tillbaka i den lilla gemytliga restaurangen där man satt och drack sin cola och lyssnade på tyrolermusik.

Detta är mitt bidrag till månadens sötsak med temat reseminnen.





4 efterrättsportioner eller små brunchportioner

3 ägg
120 g mjöl
30 g socker
1 krm salt
2 dl mjölk
3 msk smör
ev. russin

Separera äggulan och äggvitan.
Blanda mjöl, socker, salt, ägg och mjölk till en smet, låt smeten vila i ca 30 min.
Vispa äggvitorna till hårt skum, vänd ner dem i smeten.
Smält smöret i en stekpanna, häll i smeten och russin om det önskas. Stek pannkakan på medelvärme tills den fått fin färg på undersidan. Dela pannkakan i större bitar och vänd på bitarna, stek vidare tills pannkakan är färdiggräddad. Dela pannkakan i mindre bitar, Stek ytterliga en kort stund, pudra på florsocker och servera med plommonkompott eller annan sylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar