Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 10 juli 2012

Wretabrödet med kryddäpplen

Jag vet inte riktigt varför, men när det blir semestertider får jag lust att baka bröd. Kanske är det för att jag har mer tid och dagarna känns lite lugnare. De flesta bröd sköter sig dessutom bra själva, bara man går och passar upp dem någon gång emellanåt. Det kan helt enkelt passa utmärkt att baka bröd en fin dag när man går och strosar i trädgården eller ligger och läser en bok. Trots att man då gjort precis vad man vill ute, kan man ändå plocka fram ett fint nybakat bröd ur ugnen under dagen.


Det här brödet gjorde jag förra veckan. Det är ett lätt och gott kryddbröd som håller sig några dagar i skafferiet utan att bli torrt.

2 limpor

5 dl vetemjöl
3 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
4 dl blandade fön, nötter, torkad frukt (t.ex. hasselnötter, solrosfrön, fikon, aprikoser)
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
8 dl filmjölk
½ dl olja
2 dl mörk el svart sirap

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna. Häll på filmjölk, olja och sirap och blanda till en jämn smet.

2 stora äpplen
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald kanel

Skala och skär äpplena i bitar, blanda med kryddorna. Vänd ner äpplena i smeten.

Häll smeten i två bakformar. Grädda i 1 timme och 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar