Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 30 maj 2012

Rabarber- och hallonkräm



Min älskade rabarberkräm smaksätter jag här med hallon. Det går utmärkt att använda frysta hallon, så detta kan vara ett sätt att tömma frysen inför den nya bärsäsongen. Servera krämen med iskall mjölk en solig sommarmorgon, underbart gott!



3-4 port

300 g rabarber
3 dl vatten
1-1½ dl socker
2 dl hallon
1-1½ msk potatismjöl + ½ dl vatten

Skala rabarberna om det behövs. Skär rabarberna i bitar, lägg dem i en kastrull tillsammans med vatten och 1 dl socker och låt koka tills rabarberna är helt mjuka, ca 10 min. Tillsätt hallonen och koka ytterliga 5 min, mosa ev. hallonen lite lätt. Smaka av och tillsätt ev. mer socker efter smak. Blanda ut potatismjölet i vattnet, häll i det i krämen under omrörning, låt precis koka upp och tag sedan av kastrullen från plattan.

4 kommentarer:

  1. Brukar du göra med jordgubbar nångång? Jag har nämligen både gubbar och rabarber i kylen. Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fast jag brukar använda färska jordgubbar, här är en länk till hur jag då gör:
      http://lisaskok.blogspot.se/2011/06/rabarberkram-med-jordgubbar.html
      Jag tror nog det går lika bra att använda frysta jordgubbar och låta dem koka med lite på slutet, precis som i det här receptet.
      Kram och ha en bra helg i regnet!

      Radera
  2. Hejsan! =)

    Jag tänkte göra denna kräm som ett komplement till min cheescake, men funderar lite på om du har någon koll på hållbarheten? Har du provat att frysa den någon gång?

    //Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny!
      Jag har tyvärr inte så bra koll på hållbarheten men jag tror nog den håller en vecka i kylen. Jag har aldrig testat att frysa kräm så jag vågar inte svara på hur det blir.
      Hoppas den smakar bra till din cheesecake, låter som en bra kombination.
      /Lisa

      Radera