Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 11 februari 2012

Citrusmarmelad

Marmelad är för mig en klassiker till helgfrukostens rostebröd och extra lyxigt blir det om man gör sin egen marmelad. Trots att vi är långt ifrån sommar just nu så passar det alldeles utmärkt att göra sin egen marmelad för det är under denna delen av året som apelsiner och blodapelsiner är som bäst.

Förra helgen passade jag på att göra en citrusmarmelad på apelsin, blodapelsin och citron. Lämpligtvis fick denna månadens sötsak temat frukost så därmed blir detta också mitt bidrag dit.

Mängden socker ska vara ungefär lika mycket som mängden frukt, så väg gärna upp den färdigskurna frukten för att bestämma mängden socker (särskilt om du väljer andra citrusfrukter) och smaka av för att få marmeladen lagom söt för din smak.


ca 300 g apelsin
ca 150 g blodapelsin
ca 150 g citron
3 dl vatten

ca 300 g (ca 3 dl) syltsocker

Väg upp frukten med skal och tvätta dem noga. Skala av skalet på citronen och apelsinen, gärna med ett zestjärn/ciceleringsjärn men en potatisskalare fungerar också, se bara till att inte få med det vita och skär de stora skalbitarna i fina strimlor. Skär sedan bort skalet och allt det vita från samtliga citrusfrukter och skär dem i små bitar. Lägg frukt, skal och ev. juice på skärbrädan i en gryta, fyll på med vatten, koka upp och låt koka på medelvärme i 1 timma. Tillsätt socker och koka i 10-15 min. Gör marmeladprov för att se om marmeladen är färdig.



Marmeladprov:
Lägg en tallrik i frysen så den blir riktigt kall. Tag en sked marmelad och lägg dem på tallriken, dra ett sträck med en sked genom marmeladen. Blir sträcket kvar är marmeladen klar, flyter sträcket ihop så behöver marmeladen koka lite till, koka några minuter och gör om provet.

Häll marmeladen i en väl rengjord burk och förvara i kylen.

Blir marmeladen inte lagom i konsistensen så går det att värma upp den på nytt och antingen tillsätta lite mer vatten om den blivit för fast eller koka lite till om den blivit för lös.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar