Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 16 februari 2012

Salta mandlar

Blev bjuden på de här salta, rostade mandlarna hos våra grannar och blev fast direkt, hade faktiskt aldrig smakat något liknande förr.  De goda mandlarna passar utmärkt som tilltugg och som snacks eller gör som jag och ta med dem som energikälla på skidturen .

Mandlarna får en smak liknande salta pekannötter, jag kan verkligen rekommendera att testa dem!



400 g mandel
8 msk salt
1-2 l kokande vatten

Lägg mandlarna i en skål, tillsätt saltet och häll på det kokande vattnet. Rör om tills saltet löst sig och låt dra 10-15 min. Häll mandlarna i ett durkslag och lägg sedan på en plåt. Rosta i ugnen ca 10 min i 200 grader. Förvara torrt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar