Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 10 januari 2012

Moccarutor

En klassiker med många namn. Jag kallar dem moccarutor eller snoddas, andra kallar dem kärleksmums eller fiffirutor eller... ja kärt barn har många namn. De smälter i munnen, är supergoda till kaffe, lätta att baka och smidiga att ha i frysen när man får oväntat besök. Sedan studenttiden är Moccarutor verkligen en klassiker för mig. Som student var jag en flitig moccarutebakerska då de passade bra att ha i frysen till fikastunder och pluggtillfällen. Nu var det dock flera år sedan jag bakade dem sist så det blev ett kärt återseende då jag kom på dessa kakorna till Månadens sötsak - klassiker.

Mitt recept hämtar jag från den klassiska "Sju sorters kakor", men det är lite extra kräm ovanpå mina :). Det går bra att göra halv sats av smeten och göra den i en form (D = 21-28 cm), men då ska den gräddas i ca 25 min i stället, för den blir lite högre då. Rutorna går utmärkt att frysa in.

150 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 msk siktad kakao
4 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk

Glasyr:
100 g smör
3 msk kallt kaffe
1,5 msk siktad kakao
3 tsk vaniljsocker
ca 5 dl florsocker

Kokosflingor till garnering

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda de torra ingredienserna. Tillsätt torra ingredienserna omväxlande med mjölken och smöret. Lägg bakplåtspapper i en långpanna, smöra och bröda den och häll i smeten. Grädda ca 15 min. Känn med en sticka så kakan inte är kladdig. Låt den svalna.
Smält smöret till glasyren, tillsätt övriga ingredienser och rör den slät. Bred glasyren på kakan och strö kokos över. Skär i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar