Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 31 december 2011

Kladdkaka de lux och gott nytt år!


Vill först passa på att önska er ett riktigt gott nytt år. Jag hoppas på ett 2012 fyllt med goda maträtter och härliga bakverk både här på min egen blogg och på alla andra underbara bloggar. Frågan är vad som kommer bli 2012 års trender... jag väntar med spänning...
Gott nytt 2012!

Så till bakverket...
Underbar och älskad av alla, den underbara kladdkakan! Den kan vara lättgjord som tusan, men för den baktokige är den även ständigt utvecklingsbar. Det roliga med kladdkakan tycker jag är att var person sätter sin prägel på den, genom hur den vispas eller rörs ihop och hur varm ugnen är eller hur länge den bakas. Jag kan inte låta bli att fundera på ännu en variant av kladdkakan, ett nytt recept, ny topping, nya smakkombinationer...



Denna kladdkaka uppfyller tre önskningar i samma kaka - kletig kaka, krispigt täcke och len, underbar sås - en kladdkaka de lux helt enkelt!
Ett annat sätt att uttrycka det på är kladdkaka med extra allt. Såklart blir detta därmed mitt bidrag till månadens sötsak - extra allt.

1 kladdkaka el 10 st små kladdkakor

Kladdkaka:
2 ägg
1,5 dl socker
100 g smör
1 dl mjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver

Krisp:
4 dl rice krispies
100 g mörk choklad
100 g ljus choklad

Kolasås:
1 burk söt kondenserad mjölk

Koka burken med kondenserad mjölk i 2 timmar. Se till att burken hela tiden är täckt med vatten. Låt burken svalna.

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker pösigt. Vispa i smält smör samt övriga ingredienser.
Smörj formen med smör och häll i smeten. Grädda kakan i 15-20 min (små formar gräddas i 10-12 min). Låt svalna.

Dela chokladen i bitar och smält den i mikron (30s åt gången och rör om i mellan) eller över ett vattenbad. Blanda i rice krispies. Bred ut krispet på kakan och ställ kallt för att stelna.

Öppna den avsvalnade burken med kolasås, häll såsen i en bunke och vispa den till en slät sås. Ringla kolasås över kakan.

Servera med lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar