Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 21 januari 2012

Lumaconi and cheese

Detta blir fantastiskt gott, nästan så det är svårt att sluta äta. Jag har inte så stora erfarenheter av hur den äkta Macaroni and cheese ska smaka, men det jag vet är att detta blir gott!
Vill man, kan man knapersteka bacon och strö över lumaconin och ostsåsen, det ger lite extra smak. Gratängen är godast att äta direkt, så jag föredrar att inte göra en för stor sats.


 


ca 4 port.

2 msk smör
2 msk mjöl
5 dl mjölk
250 g cheddarost
200 g parmesanost
ca ½ tsk salt
ca 1 krm peppar

400 g Lumaconi (eller andra stora makaroner)
3 msk ströbröd

Sätt ugnen på 225 grader. Koka Lumaconi al dente enligt anvisningarna. Häll av vattnet.
Smält smöret i en kastrull, tag av från värmen och vispa ut mjölet i smöret. Tillsätt lite av mjölken (ca 2 dl) och vispa tills mjölblandningen löst sig, tillsätt resterande mjölk och vispa slät. Låt såsen koka upp. Tillsätt all ost utom 1 dl parmesan och värm på tills osten är smält. Smaka av med salt och peppar. Blanda den kvarvarande decilitern parmesan med ströbrödet. Blanda pasta och ostsås och häll det i en ugnssäker form, strö över parmesanblandningen. Grädda ca 15 min eller tills den fått fin färg. Ta ut gratängen och låt den vila 5 min, servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar