Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 19 januari 2012

Kolasnittar med smak av ingefära

De klassiska kolasnittarna har här fått smak av ingefära, en god kombination. Receptet kommer från Leilas "A piece of cake".



100 g mjukt smör
1 dl socker
2 msk ljus sirap
2½ dl mjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

Vispa smör och socker pösigt. Blanda övriga ingredienser och vänd ner i smöret, nyp ihop till en fin deg. Dela degen i två delar och rulla ut dem till långa rullar. Lägg rullarna på en plåt och platta ut dem med en gaffel. Grädda i 175 grader i 12-15 min, låt kakorna svalna något och skär dem sedan i sneda bitar. Låt svalna på plåten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar