Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

måndag 12 december 2011

Saffransbutterkaka på två sätt

Imorgon är det Lucia och då brukar det bjudas på lussekatter, pepparkakor och glögg. Men, i stället för att baka lussekatter till Lucia brukar jag göra saffransbullar med kanelfyllning eller saffransbutterkaka.

Saffransbutterkaka är ett gott och saftigt alternativ till lussekatter. Kakan blir väldigt dekorativ att ställa på bordet och den passar bra när man ska bjuda lite fler gäster. Här kommer mitt originalrecept på saffransbutterkaka, men även en ny variant med kanelfyllning som jag testade detta året.


ca 16 bitar

150 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 g saffran (2 pkt)
1,5 dl socker
2 krm salt
ca 14 vetemjöl special

Orginalfyllning (beräknat till en hel sats deg):
200g mandelmassa
2 msk vatten
Garnering:
1 ägg
flagad mandel

Kanelfyllning (beräknat till en hel sats deg):
75 g rumsvarmt smör
3/4 socker
1,5 tsk kanel
Garnering:
1 ägg
flagad mandel
pärlsocker

Smält smöret med saffranen, låt svalna något. Smula jästen i en assistentbunke, tillsätt mjölken och rör tills jästen löst sig. Tillsätt smöret, socker, salt och slutligen mjölet. Knåda degen med assistent 5 min. Låt jäsa 45 min.

Gör fyllningen medan degen jäser.
Orginalfyllning: Riv mandelmassan, blanda med vattnet och rör till en smet.
Kanelfyllning: Rör ihop smör, socker och kanel till en mjuk kräm.

Dela degen i 2 delar. Kavla ut dem till rektanglar, 30x40 cm.  Bred hälften av fyllningen på var degrektangel och rulla ihop. Skär i ca 3 cm tjocka skivor. Ställ skivorna upp i en rund form (26-28 cm i diameter). Låt jäsa 30 min.
Vispa upp ett ägg, pensla kakorna och strö på garneringen. Grädda i ca 25 min i 200 grader.


Hoppas du får se ett fint luciatåg imorgon och får mumsa goda lussekatter eller kanske saffransbutterkaka till den varma glöggen.

1 kommentar: