Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 20 november 2011

Torkade äppelringar

  Julen börjar närma sig med stormsteg, nästa helg är det första advent och jag funderar allt mer på vad som ska fixas inför advent och jul. Äpplen hör julen till och ett gott och fint sätt att ta tillvara på äpplen tycker jag är genom att torka dem. Torkade äppelringar är goda att äta som godis, t.ex. passar de perfekt till julbordet, som ett alternativ till godsakerna på gottebordet. De är också fina som dekoration, till julskinkan eller som dekoration till ljusstakar. Det är mycket möjligt att min adventsljusstake detta året kommer dekoreras med torkade äppelskivor.

Har du riktig tur så kanske du har kvar äpplen i trädgården som du delar med fåglarna. Vi har ett träd med Cox Promona-äpplen, vilket innebär att vi fortfarande kan gå och plockar äpplen direkt från trädet då det inte blivit så kallt än, himla smidigt. Men nu är det dags att ta tillvara på de sista av dem innan fåglarna äter upp dem.


Torkade äppelringar, detta behövs:
Äpplen (2-3 st)
Snöre, t.ex. steksnöre

Skiva äpplena så att kärnhuset syns. Om det inte redan är ett hål i skivorna på mitten så stick ett hål i var skiva med exempelvis en grillpinne. Trä skivorna på ett snöre och häng upp det, t.ex. i en dörröppning eller i ett fönster. Låt skivorna hänga och torka i några dagar (ca 3 dagar). När de känns torra kan de tas ner och läggas i en burk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar