Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 3 november 2011

Halloncupcakes

Jag har faktiskt bara gjort riktiga cupcakes en gång förut, då gjorde jag Leilas goda Hasselnötscupcakes. Jag har i och för sig gjort minimorotskakor i muffinsformar för länge sedan, men på den tiden pratade man inte så mycket om cupcakes här i Sverige, hade jag gjort dem idag hade jag förstås kallat dem för morotscupcakes. :)

Även denna gång var det Leilas recept som jag använde, från boken "A piece of cake".


3 ägg
2½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 dl hallon

Vit chokladtopping:
200 g philadelphiaost
200 g vit choklad

hallon till garnering

Vispa ägg, vaniljsocker och socker pösigt, tillsätt smält smör och mjölk. Blanda de torra ingredienserna och vänd i dem. Blanda slutligen försiktigt i hallonen. Fyll formar till 2/3 med smet. Grädda i ca 15 min i 175 grader, känn med en sticka om de är klara. Låt svalna.

Smält chokladen över vattenbad el i mikron. Blanda chokladen och osten till en jämn smet. Spritsa el bred över krämen på kakorna. Toppa med ett hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar