Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 27 november 2011

Pepparkaksbondkaka och glögg

Mörkt, blåst och regn ute, men inne har adventsljusstakar och stjärnor tänts som lyser upp i mörkret. Det är alltid lika trevligt när första advent kommer, både på grund av alla ljusen men också på grund av den goda maten, bakverken och dryckerna som hör juletiderna till.

Medan vinden ven runt huset idag satt vi inne vid tända ljus och spelade spel och firade första advent med hemgjord glögg och bondkakor som fått smak av pepparkakskryddor. Tipset om pepparkakskryddorna i bondkakorna fick jag från tidningen hembakat.

De torkade äppelskivorna som jag gjort tidigare använde jag till att dekorera adventsljusstaken med. De fick sällskap av torkade apelsinskivor (se beskrivning längre ner), kanelstänger och stjärnanis.





Pepparkaksbondkakor:
5 ½ dl mjöl
2 dl socker
1 msk sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
2 msk pepparkakskryddor
3/4 dl hackad sötmandel
200 g rumsvarmt smör

Blanda mjöl, socker, pepparkakskryddor och mandel i en skål eller i en matberedare. Blanda ut bikarbonat i vattnet. Tillsätt sirap, bikarbonatblandningen och smöret till mjölblandningen och hacka snabbt ihop det till en deg.
Dela degen i två delar, lägg dem i plastfolie och forma till rullar som slås in och läggs i kylen ca 1 timme eller längre. Skiva rullarna i ½ cm tjocka skivor som läggs på bakplåtspapper på en plåt. Grädda kakorna i ugnen på 200 grader i 5-7 min, kakorna ska bli lätt gyllenbruna.

Vitvinsglögg:
1 fl vitt vin
ca 2 cm ingefära
10 kryddnejlikor
2 kanelstänger
1/2-3/4 dl socker

Skala ingefäran. Häll halva flaskan vin i en gryta, lägg i kryddorna och sockret, värm på vinet i ca 20 min (låt ej koka). Låt gärna kryddorna dra längre i vinet om det finns tid. Sila bort kryddorna, häll på resterande vin och värm på innan servering.



Torkade apelsinskivor:
Skiva apelsinerna i tunna skivor, lägg dem på ett galler och låt dem torka i ugnen, mellan 50-100 grader i några timmar (högre temperatur kan göra apelsinerna lite mörkare). Känn på dem för att se om de är klara. Luckan kan behöva ställas på glänt för att få ut fukten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar