Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 7 oktober 2011

Finmiddag med hjort

Nu är verkligen hösten här. Den drar med sig regn och rusk men även fantastiska färger och härliga soliga höstdagar. När hösten kommer med soliga dagar tar jag med glädje på mig tjocktröjan och går ut i skogen och när den drar med sig rusk kurar jag nöjt ihop mig inne i soffan och tänder några ljus. Mysigt tycker jag!
Jag tycker då också det är ett perfekt tillfälle att fira hösten med en fin middag. Här serveras en hjortstek i sällskap med en härlig potatisgratäng med camembert och en supergod portvinsås.

Förrättsförslag: Svampbruschetta
Efterrättsförslag: Ananas- och mangosoppa



Gör köttet först. Medan köttet vilar gör potatisgratängen och sätt in den i ugnen. Stek köttet och sätt in det i ugnen. Medan gratängen och köttet står i ugnen så koka såsen.

Hjortfilé:
ca 600 g hjortfilé
2 stora kvistar rosmarin
1 vitlöksklyfta
1 tsk havssalt
1 krm nymalen svartpeppar
2 msk olivolja

Repa rosmarinen. Hacka vitlöken. Bland samtliga ingredienser och gnid in filén med blandningen. Lägg i en plastpåse och låt vila 30 min.
Stek filén runt om i smör tills den fått fin färg. Lägg filén i en ugnssäker form och stek i ugn, 200 grader, till innertemperatur 61 grader (tar ca 30 min).
Tag ut filén och låt den vila i 10 min under folie.

Potatisgratäng med camembert:
ca 12 st mjöliga potatis
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
125 g camembertost
salt, peppar
3 dl grädde
1 dl mjölk
1 dl riven lagrad ost

Skala och skiva potatisen. Skiva purjolöken och vitlöken. Varva potatis, purjolök, vitlök och camembert i en ugnsform, salta och peppra vart lager. Häll på grädde och mjölk och strö över osten. Ställ in i ugnen, 200 grader, i ca 1 timme.


Portvinsås:
2 dl portvin
3 dl rött vin
2 dl vatten
2 st beef fond du chef el köttbuljongtärningar
2 tsk majsstärkelse + lite vatten
1 tsk timjan
1 tsk mejram
½ vitlöksklyfta
2 tsk tomatpuré
25 g smör

Häll portvin, vin, vatten och fond i en gryta, koka ner till ca 4 dl. Rör ut majsena i lite vatten, vispa ner i såsen och koka upp. (Hit kan förberedas. Värm i så fall bara på såsen före servering.) Blanda timjan, mejram, vitlök, tomatpuré och smör. Rör i blandningen innan servering.

1 kommentar: