Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 9 september 2011

Potatisgratäng

Detta blir en härligt krämig potatisgratäng med smak av Västerbottenost.


2 portioner
500 g potatis
½ lök
1 vitlök
olja
1½ dl grädde
2 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm peppar
1 + 1 dl västerbottenost (el annan vällagrad ost)

Sätt ugnen på 225 grader.
Skala och skiva potatisen, lök och vitlök tunt. Stek lök och vitlök i lie olja, men den ska inte ta färg. Häll på grädde och mjölk och låt koka upp, lägg i potatisen och salta och peppra. Låt koka ca 15 min tills såsen har blivit lite tjock och krämig. Tag av från spisen och blanda i 1 dl ost. Häll i en ugnssäker form, toppa med ost och sätt in i ugnen. Grädda i ca 15 min, eller tills potatisen blivit mjuk och osten fått fin färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar