Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 17 september 2011

Plommonmarmelad med ingefära och citron

Detta är en härligt syrlig marmelad med ett uns hetta i eftersmaken. Den passar bra till kex med ost eller till pepparkaka med ädelost.

Detta blir mitt bidrag till Månadens sötsak - syrligt.



2 små burkar

500 g plommon
1 msk citronsaft
1 msk riven ingefära
ca 2 ½ dl syltsocker

Halvera plommonen och ta bort kärnan (kolla så ingen liten söt mask slinker med). Skala och riv ingefäran. Lägg plommonen i en kastrull och tillsätt citronsaft och ingefära, låt sjuda 15-20 min (plommonen ska vara väl sönderkokta). Tillsätt syltsockret och låt koka 3 min. Skumma om det behövs.
Häll marmeladen på väl rengjorda burkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar