Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 7 september 2011

Hålkaka

Jag tycker det är härligt att baka eget bröd, det luktar gott, ser fint ut, smakar förhoppningsvis :) bra och så blir jag nöjd när jag har gjort det. Däremot tycker jag inte det är helt lätt att hitta bra brödrecept som jag verkligen tycker om även då de är frysta och upptinade. Men med åren har jag ändå hittat några recept som jag är nöjd med och detta är ett av de recept som får höra till den samlingen. Dessa hålkakor är goda nybakade, frysta och upptinade eller till och med då de har legat någon dag i skafferiet.

Det är mycket fänkål, anis och salt i degen, vilket jag var lite skeptisk till när jag testade receptet, men smaken blir god så dra inte ner på kryddorna.
Receptet hittade jag på hembakatbrod.se


5 dl vatten
50 gram jäst
2 tsk krossad fänkål
2 tsk malen anis
1/2 dl rapsolja
1/2 dl mörk sirap
2 tsk salt
200 gram grovt rågmjöl
550 gram vetemjöl special
1 ägg till pensling (el mjölk)

Lös jästen i kallt vattnet. Tillsätt olja, sirap, kryddor och salt. Knåda in rågmjölet och vetemjölet.
Knåda degen i 12 minuter med maskin. Låt degen jäsa i ca 60 min, den ska jäsa upp ordentligt.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela i fyra lika stora delar. Forma till runda limpor, låt vila i fem minuter. Platta eller knåda ut till drygt centimetertjocka kakor. Lägg glest på plåt med bakplåtspapper och nagga. Ta ut ett hål i mitten med ett mått eller ett litet glas. Pensla kakorna med vispat ägg eller mjölk. Låt rågkakorna jäsa till minst dubbla höjden, ca 60 min. Sätt ugnen på 250 grader.
Ställ in hålkakorna i mitten av ugnen, efter 5 min sänk temperaturen till 200 grader och låt kakorna gräddas i ca 18 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar