Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 7 augusti 2011

Sommartiramisu

Klassisk Tiramisu är en höjdare men ibland kan man behöva lite omväxling, och än är inte sommaren slut så jag har valt att göra en somrig variant av den här goda desserten. 

Desserten är lätt att göra och går rätt fort, det är i princip bara att blanda ihop ingredienserna och lägga upp. Välj bär som du har i trädgården eller frysen, eller köp några färska bär på affären. Detta blir även mitt bidrag till Månadens sötsak - Lättlagat.


Sommartiramisun serverar jag direkt efter uppläggningen. Jag tycker kexen ska vara lite spröda fortfarande då man äter den, vilket även är anledningen till att jag inte häller så mycket vätska över kexen.


4 port.

2 äggulor
3/4 dl florsocker
½ vaniljstång
250 g mascarponeost
rivet skal från ½ citron
ca 8 savoiardikex
2-3 dl bär (t.ex. jordgubbar, hallon, smultron)
3 msk cointreau
1,5 msk citronsaft

Dela vaniljstången på mitten, skrapa ur fröna. Vispa äggulor, florsocker och fröna från vaniljstången fluffigt. Tvätta citronen väl, riv skalet fint. Blanda osten och citronskalet. Vispa ihop osten och äggsmeten försiktigt för hand.
Pressa ur 1,5 msk citronsaft, blanda den med cointreau. Lägg kexen på en tallrik, häll över vätskan och låt dra någon minut. De ska bli lite mjuka men ändå ha kvar lite knaprighet.
Varva kex, ostsmet och bär i fyra portionsglas, avsluta med bär på toppen.
Servera direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar