Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 11 augusti 2011

Fransk kycklinggryta

En smakrik kycklinggryta på franska smaker.

Då vi bjöd våra gäster på grytan försvann den som smör i solen, vilket jag tolkar som ett gott betyg. Den fick också högsta betyg av vår yngsta gäst, "JÄTTE!!! GOTT" och ännu nio stycken "jätte gott", så jag kan på goda grunder säga att den passar både stora som små. :)

Det går bra att ersätta citrontimjanen med vanlig timjan och färska champinjoner går bra i stället för kantarellerna. Ursprungsreceptet kommer från Arla men jag har ändrat det lite.


8 portioner

1 kg kycklingfilé
salt, peppar
400 g gula kantareller
smör till stekningen
5 dl matlagningsgrädde (eller vanlig grädde)

5 dl mjölk
2-3 st fond du chef kyckling
2 msk fransk senap

4 pressade vitlöksklyftor
1 rågad msk färsk, repad citrontimjan
ca 2 krm svartpeppar från kvarn



Strimla kycklingfilén, stek bitarna i smör, salta, peppra, lägg över bitarna i en gryta. Stek kantarellerna i smör, lägg över i grytan. Tillsätt grädde, mjölk, fond (börja med 2 st, smaka av, tillsätt en till om det behövs mer smak), senap och vitlök till grytan, låt koka 5 minuter. Tillsätt timjan och peppar.
Servera med ris och tomat- och löksallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar