Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 18 augusti 2011

En utmaning - Knäckiga chokladkorgar

En enkel skopa glass, presenterad på ett snyggt sätt, kan bli den perfekta avslutningen på en fin middag. Hemlagad glass eller ej, serverad i en fin korg förstår gästerna att det ligger själ bakom desserten. Om inte, så borde de förstå vilket jobb som ligger bakom. :) Jag fick idén att göra korgar när jag såg månadens utmaning på Kalasgott, något enkelt men ändå speciellt tänkte jag... Men så enkelt blev det inte, det blev i stället min månads utmaning! Men till slut fick jag till mitt bidrag.

Som ni säkert förstår är det lite pill att göra dessa korgar. Jag hade förstånd nog att inse att jag skulle göra en korg i taget, vilket var tur. Först stelnade kakan för mycket innan jag satte den på glaset så det inte gick att forma den, nästa gång var de för varma och för mjuka så jag brände mig och kakan gick sönder, tredje gången försökte jag vika hela kanten runt glaset vilket resulterade i en inte det minsta snygg korg... suck... men jag gav mig inte. Vid fjärde försöket tog jag bakplåtspappret med kakan och lade över glaset, tryckte ner kakan på tre ställen och höll kvar ett tag, voilà!, det blev äntligen en fin korg. Sen, när jag väl kommit på hur jag skulle göra, då gick det lättare och det blev några korgar till.

Jag serverade den här korgen med en kula riktigt god vaniljglass. Vill man utöka läckerheterna kan man ringla över lite chokladsås eller servera en fruktsallad till. Det blir ungefär 8-10 korgar, beroende på hur stora man gör dem.

 
75 g smör
1 dl havregryn
1 dl mjöl
1 dl socker
2 msk grädde
2 msk sirap
1/4 tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
1 ½ tsk kakao

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och blanda i övriga ingredienser. Klicka ut smeten på ett bakplåtspapper, ca 2 tsk smet per kaka. Grädda i 4 ½ - 5 min. Vakta gärna kakan, det är lätt att bränna den.

Gör en korg:
Är du nybörjare, gör en korg i taget. Tag ut kakan och låt den svalna något, men de ska fortfarande vara mjuka. Tag kakan och bakplåtspappret och lägg över ett litet glas (kakan mot glaset och pappret upp), tryck ner kakans kant på tre ställen så det bildar en halvöppen korg, låt svalna helt (kanterna kan bedöva hållas ner ett tag).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar