Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 27 augusti 2011

Äppel- och blåbärskräm

Som jag tidigare sagt tycker jag kräm tillhör sommarfrukosten. I början av sommaren tycker jag det ska vara rabarberkräm, gärna med jordgubbar och nu framåt sensommaren och hösten ska det såklart vara äppelkräm.

Vi har ett litet äppelträd med några grenar Transparent blanche. Just Transparent blanche tycker jag är särskilt efterlängtade då det är de första äpplena som blir färdiga här i trädgården. Tidigare har de varit rätt små men för två år sedan beskars trädet rätt hårt och nu två år senare ger det de största Transparent blanche-äpplena jag någonsin sett.

Nu börjar dock Transparent blanche-säsongen gå mot sitt slut och jag passade på att plocka ner de sista äpplena för att göra kräm och juice till helgfrukosten. Jag var också ute i skogen och plockade blåbär, troligen även de, de sista för denna säsong. Så, för att omväxla den traditionella äppelkrämen passade jag på att göra den här goda äppel- och blåbärskrämen.

Genom att utesluta blåbären får du i stället en traditionell äppelkräm. Minska eller öka sockermängden efter din smak.



3 stora äpplen
3 dl vatten
3 msk socker
2 dl blåbär
1 msk potatismjöl + 2 msk vatten


Om äpplena har tunt skal behöver de ej skalas, men är det en äppelsort med lite grövre skal så skala dem.
Skär bort kärnhuset, se till att få bort allt det hårda som omsluter kärnorna (de kan annars bli tråkiga bitar i krämen) och skär äpplena i klyftor. Lägg äpplen, vatten och socker i en gryta, koka upp och låt koka 5-10 min, tills äpplena blivit mjuka. Tag bort grytan från värmen och mixa med en stavmixer till en slät kräm. Tillsätt blåbären, låt dra 5 minuter och mixa sedan krämen igen tills den är helt slät.
Rör ut potatismjölet i vattnet, vispa ner det i krämen och låt den få ett uppkok.
Servera krämen varm eller kall med mjölk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar