Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 30 augusti 2011

Havtornsmarmelad

Jag har länge velat prova havtorn, men har aldrig fått möjlighet till det. I år hade jag förmånen att få plocka lite bär hos en mycket snäll granne, så nu har jag äntligen fått smaka hur bären smakar.

Jag gjorde lite marmelad på några av bären och den blev god. Jag har svårt att beskriva smaken, men lite sötsyrlig blev den i alla fall. Den passade bra till delikatessknäcke och jag kan tänka mig att den även passar bra till skorpor. Receptet hittade jag hos Mayolika mums.


90 g havtorn
1,5 dl vatten
1,5 dl syltsocker

Koka havtornsbär och vatten i 5-7 minuter. Ta bort ev. skum och passera bären och vattnet genom en sil.
Häll tillbaka blandningen i grytan, blanda ner syltsockret och låt koka i 3 minuter.
Häll sylten på uppvärmda burkar.

9 kommentarer:

  1. Jag har massor med havtorn och ska prova ditt recept i morgon.

    SvaraRadera
  2. Jag har läst ditt recept och tänker prova på det.
    Jag undrar bara. Vilket är det som jag skall hälla tillbaka och koka upp? Är det det som passerat genom silen eller det som blir kvar i silen? En dum fråga kanske.
    Det skall väl kunna gå att frysa ned i plastburkar också?
    L Karlsson

    SvaraRadera
  3. Det är det som passerats genom silen som man ska koka med syltsockret.
    Jag har själv inte testat att frysa marmeladen, men jag skulle tro att det går bra att göra det.
    Hoppas marmeladen smakar och lycka till!

    SvaraRadera
  4. Jag har egna havtornsbuskar och skall koka marmelad i morgon. Tack för receptet.

    SvaraRadera
  5. Hej
    Ser att ni gillar havtorn och förstått hur nyttigt det är. Vill ni beställa mera är ni välkommna. Vänligen Fredrik Larssen
    www.larssens.se

    SvaraRadera
  6. Jag har nyss kokat marmelad gjort på ditt recept och det ser ut att bli bra smakar gott också, tack för ett enkelt recept. /Med vänlig hälsning Sonja Högberg

    SvaraRadera
  7. Men 90g havtorn låter lite?

    SvaraRadera
  8. Kul att ni gillar receptet.

    SvaraRadera
  9. Jättegod ! Precis vad jag hade på min första havtornsbuske !

    SvaraRadera