Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

fredag 29 juli 2011

Hallonpannacotta

Nu är det hallontider och det finns massor med hallon i trädgårdarna eller i skogen. Jag tycker bäst om att äta dem direkt från busken, men det är också ett gott bär att ha i desserter eller till annat smått och gott.
Den här hallonpannacottan är en underbart sötsur, len och rosa efterrätt. Den passar mycket bra nu när hallonen hänger tunga på grenarna men det går även att göra den på frysta hallon när hösten tar vid.

Hallonpannacottan blir mitt bidrag till månadens sötsak på http://www.sotasaker.com/ .




4 portioner

Puré:
360 g hallon
50 g socker

Pannacotta:
240 g hallonpuré
240 g grädde
20 g socker

1 vaniljstång
3 gelatinblad





Puré:
Lägg hallon och socker i en kastrull, värm på tills sockret smält, mixa med stavmixer till en puré. Sila purén genom en sil så kärnorna försvinner. Mät upp 240 g puré.

Pannacotta:
Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
Dela vaniljstången på hälften och skrapa ur fröna. Koka upp puré, grädde, socker, vaniljfrön och den hela vaniljstången (under omrörning). Tag av från värmen när första bubblorna visar sig.
Tag upp vaniljstången. Krama ur gelatinbladen och lägg i dem i pannacottan, rör tills de har smält.
Häll upp pannacottan i portionsglas, ställ kallt minst 3 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar