Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 1 maj 2011

Krämig pastagratäng med köttfärs

Grunden till denna goda gratäng hittade jag hos The Pioneer Woman (som så ofta har jag ändrat lite i receptet). Crème fraichen ger gratängen en lite syrlig smak som passar bra ihop med den lite söta smaken hos tomaterna och syran blir mycket mer framträdande än om den skulle blandats med köttfärssåsen. Det här sättet att göra gratäng på kommer jag försöka lägga på minnet.



400 g köttfärs
500 g passerade tomater
1 kött fond du chef
1 krm svartpeppar

ca 280 g fjärilspasta el liknande
2 dl crème fraiche
250 g keso
4 salladslökar
½ tsk salt
1 krm peppar

ca 2 dl lagrad riven ost

Sätt ugnen på 225 grader. Koka pastan enligt anvisningar.
Stek köttfärsen, blanda i tomaterna och fond och låt putra 5 min, smaka av med peppar.
Skiva löken. Blanda keso, crème fraiche och lök, smaka av med salt och peppar. Blanda i den färdigkokta pastan. Häll pastan i en gratängform, häll över köttfärsen och bred ut den ovanpå pastan, strö över osten. Grädda i ca 15 min eller tills osten fått fin färg.
Servera med en sallad.

1 kommentar: