Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 3 maj 2011

Chiligryta

Den här grytan får en underbar smak, nästan så man inte vill sluta äta... Koka köttet så det blir riktigt mört, räcker inte tiden i receptet till så utöka koktiden något.



ca 1 kg kött (exv. högrev)
salt, peppar
1 stor gul lök
5 dl vatten
1 ½ dl chilisås
1-2 msk chipotle paste
1 msk tomatpure
2 kött fond du chef
5 dl matlagningsgrädde
½ lime
1 röd paprika
ca ½ tsk salt

Skär bort senor och stora fettbitar fett från köttet, skär det i små bitar. Stek köttet i smör, salta, peppra och lägg sedan över det i en större gryta. Skör löken i mindre bitar, stek den mjuk och lägg över i grytan. Häll i chilisås, chipotle, tomatpure och fond och rör runt. Häll på vattnet och låt koka upp. Koka i minst 1 timma.
Köttet ska vara rätt mört nu, är det segt så koka ½ timma till.
Häll i grädden. Skär paprikan i bitar och lägg i den. Låt koka ytterliga ½ timma. Smaka på köttet för att se om det är tillräckligt mört. Smaka av med limesaft och salt. Servera grytan med ris och en sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar