Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

söndag 10 april 2011

Tomatpasta med bacon och mozzarella

Idag blev det matlagning på bortaplan, vilket alltid är roligt. Det blir på något sätt lite mer spännande när det inte är så hemmavant i köket... :) Det är också så fantastiskt uppskattat (för det mesta iaf).
Pastan har fantastiska smaker av Italien. Det är Leila som ligger bakom grundreceptet, men som vanligt har jag inte kunnat hålla fingrarna i styr utan jag har ändrat lite i receptet. Leila lagade pastan till Ola Skinnarmo när hon besökte honom i hans fjällstuga.



4-5 port

2 pkt bacon
2 burkar konserverade körsbärstomater
2 msk honung
1 ½ msk vitvinsvinäger
4 vitlöksklyftor
ca ½ tsk salt
ca 1 krm svartpeppar
ca 1 dl färska basilikablad
2 pkt mozzarella, riven i bitar
riven parmesan

ca 500 g färsk pasta

Klipp baconen i bitar och stek dem. Låt sedan baconen rinna av på hushållspapper.
Häll tomater, honung, vinäger och pressad vitlök i en gryta och låt koka samman ca 15 min. Smaka av med salt och peppar.
Koka pastan enligt anvisningarna. Blanda pastan, bacon, tomatsås, basilikablad och mozzarella. Servera pastan med riven parmesan.

1 kommentar:

  1. Det här receptet var en succé i husvagnen på Norbergs camping. Vi tömde en jättegryta och fantiserade om mer...
    /Calle

    SvaraRadera