Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

lördag 2 april 2011

Mumsiga Biscotti

Jag provade Biscotti första gången på ett vandrarhem utanför Florens, för snart åtta år sedan. Trots att backpackerkassan inte var så stor så påkostades smakupplevelsen med en flaska Vin Santo, precis som det ska vara. Visst var det gott! För några år sedan försökte jag göra egna Biscotti, men misslyckades totalt. De blev för mjöliga och inte alls goda. Nu har jag dock hittat ett recept som jag är riktigt nöjd med. Jag fann ursprungsreceptet på den underbara bloggen Louise´s spis. Jag har dock smaksatt mina Biscotti med egna smaker, favoriten är helt klart vanilj/apelsin, vilket är den klassiska Biscotti-smaken enligt min mening.

Biscotti är perfekta kakor att ha hemma i en fin glasburk, bara att ställa fram på bordet när man får oväntat besök. :)


100 g mjukt smör
2 dl socker
2 ägg
4 ½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 g mandel

Smaksättare klassisk:
½ vaniljstång, skrapa ur fröna
1 apelsin, rivet skal

Smaksättare vit choklad:
2 citroner, rivet skal
150 g grovhackad vit choklad

Smaksättare mörk choklad:
150 g grovhackad 70 % choklad

Rör smör och socker pösigt, tillsätt ett ägg i taget. Blanda de torra ingredienserna och häll i dem i äggsmeten. Rör ihop. Smaksätt med exempelvis någon av ovanstående smaksättare. Dela degen i två delar. Tryck ut den till två längder, platta till lite. (Degen kan vara lite kladdig, mjöla händerna om det behövs när degen ska hanteras.) Grädda i ca 40 min i 175 grader. Tag ut plåten och sänk temperaturen till 100 grader. Skär längderna i ca 1 cm tjocka diagonala bitar. Lägg bitarna med snittytan upp. Torka kakorna i ca 45 min. Förvara kakorna torrt.

3 kommentarer:

  1. MYCKET GODA, REK 100%

    SvaraRadera
  2. Jeg tåler ikke mandler, men elsker Biscotti. Så jeg lagde til 1 dl mel i steden for mandler og lagde til 1 msk Contreu. Mums det var godt ;o) Tak for en god opskrift.

    SvaraRadera