Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

tisdag 29 mars 2011

Underbar Gulaschsoppa

Passa på att ta vara på den fina vår-vintern genom att laga denna fantastiskt goda gulaschsoppa. Den sörplas med fördel ute i en snöhög eller i trädgården bland alla vårblommor. Den kräver sin tid att tillaga, det är inte så mycket jobb men den ska stå lääääänge på spisen. Jag lagade den i helgen så den fick stå och puttra medan jag fixade med annat.

Det går även utmärkt att göra soppan i förväg och bara värma på den när man ska äta.
 

Ca 8 port.
1 kg nötkött
2 gula lökar
1 paprika
2 msk paprikapulver
2 l vatten
4 beef fond du chef
1 citron, rivet skal
4 vitlöksklyftor
2 msk smör
2 msk tomatpuré
8 potatisar
ca ½ tsk salt

Putsa köttet från senor och tärna det i ca 2 cm stora bitar. Stek köttet i lite smör så det får färg och lägg över i en större gryta. Tärna lök och paprika. Bryn löken mjuk, tillsätt paprikan och stek lite. Häll över grönsakerna i grytan, strö över paprikapulver. Häll på vattnet och tillsätt fonden. Låt koka upp.
Riv citronskalet, hacka vitlöken och blanda allt med smöret. Häll i soppan tillsammans med tomatpurén.
Låt soppan sjuda i 2-3 timmar (det kan behöva tillsättas mer vatten under tiden). Köttet ska bli riktigt mört.
Skala potatisen och tärna. Tillsätt potatisen (och ev. 5 dl vatten) och låt koka ca 15 min.
Servera med en klick crème fraiche om så önskas och en bit bröd.



Servera gärna soppan med ett gott bröd, exempelvis lätt Pain Riche, och örtsmör (receptet hittar du här).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar