Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 14 april 2011

Kladdkaka med kolatäcke

Den klassiska kladdkakan kan varieras i oändlighet, det är bara fantasin som sätter gränserna (åter igen). Denna kladdkakevarianten åt jag en gång för många år sedan på ett café i Uppsala. För några dagar sedan kom jag att tänka på den, så nu har den återskapats och sparats för framtiden...




2 ägg
3 dl socker
2 ½ tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1 ½ dl mjöl
100 g smör
3 msk kakao

Kolatäcke:
1 dl socker
1 dl ljus sirap
1 dl grädde

1-2 dl hasselnötter

Vispa socker och ägg. Rör i smält smör och övriga torra ingredienser. Smöra och bröda en form, häll i smeten och grädda i ca 20 min i 175 grader. Kakan ska vara kladdig, tiden varierar lite för olika ugnar.

Gör kolan medan kakan svalnar. Häll alla ingredienser i en kastrull, låt koka ca 15 min. Testa kolan genom att lägga en sträng på en kall tallrik och sedan dra en sked genom strängen. Blir det ett streck genom kolan så är den färdig, se bilden.
Strö ut hasselnötterna över kakan och häll över kolan. Låt svalna så kolan stelnar.

Servera med grädde eller vaniljglass.




Passa på att fika ute medan de fina lökarna står i full blom!

Vår trädgård är just nu fylld av små blommande lökar, men deras tid är ganska kort, rätt som det är finns bara gröna blad kvar.
Nog för att de små lökarna byts ut mot större lökar och senare mot äppelblom, men jag vill ändå passa på att ta tillvara på de olika faserna, och ett bra sätt att göra det på tycker jag är att fika ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar