Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

torsdag 24 mars 2011

Snabb wok

Wok går snabbt om man har färskt eller tinat kött att göra den på. Gott blir det också! Jag älskar att ha ingefära i min wok, men tycker man inte om ingefära kan man naturligtvis utesluta den. Här kommer ett av mina favoritwokrecept.



3-4 kycklingfiléer
jordnötsolja (eller annan olja)
1 liten purjolök
1 tsk sesamolja (kan uteslutas)
1 röd paprika
150 g sugar snaps eller sockerärtor
½ chili
1 vitlöksklyfta
15-20 g  färsk ingefära (eller ca 1 tsk malen)
1 dl hoisinsås



Dela kycklingen i rätt stora kuber. Stek dem i oljan så de får gyllenbrun färg, salta och peppra. Skölj purjolöken väl, skär den i tjocka strimlor. Dela paprikan i stora bitar, snoppa (skär av sidorna) sugar snapsen och dela dem på mitten. Hacka chili, vitlök och ingefära. Stek purjolöken med kycklingen tills den blivit mjuk. Tillsätt sesamolja, vitlök och chili och stek någon minut. Lägg i paprika och sugar snaps och stek lite (de ska inte bli för mjuka), tillsätt ingefära och sedan hoisinsås, låt puttra en minut.

Servera med äggnudlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar