Välkommen!

Min åsikt är att mat och bakverk ska gå snabbt att laga på vardagarna men får gärna ta lite längre tid på helgen. Hur lång eller kort tid det än tar får det dock inte gå ut över smaken. Jag kommer samla mina goda recept här. Detta innebär att jag inte kommer lägga ut recept som jag inte tycker är riktigt bra och därmed kan det dröja mellan publiceringarna.

onsdag 9 mars 2011

Flygande Jakob

Flygande Jakob än riktig 80-talsfavorit. Jag som älskar curry låter förstås min variant få smak av den fantastiska gula kryddan.


4-6 port.

4 port ris
1 grillad kyckling
1-2 pkt bacon
2 bananer
1½-2 dl jordnötter
2-3 dl ost

Sås:
2 dl lätt crème fraiche
3 dl matlagningsgrädde (vanlig grädde för lyxvarianten)
knappt 1 dl chilisås
1 rågad tsk curry
½ tsk salt

Sätt ugnen på 225 grader.
Koka riset enligt anvisningar på förpackningen. Rensa och dela kycklingen i mindre bitar. Skiva bananen och riv osten. Vispa ihop alla ingredienser till såsen. Smaka av med salt och peppar.
Lägg riset i en ugnssäker form, lägg över kycklingen, baconen och bananen. Häll på såsen, strö över jordnötterna och sist osten. Ställ in i ugnen 10-15 min.
Servera med grönsallad eller någon grönsak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar